De Hooikoorts - chronicle 006


De Hooikoorts: 1962-1965

Aan het eind van de Spoorlaan op de hoek woonde een vriendje van me Jaap Zuidweg (eigenlijk in Landweerstraat-Noord 85). We speelden zo nu en dan samen, en op een mooie dag zomerse dag (of misschien laat in de lente) besloten we, een beetje op mijn aandringen in het korenveld tegenover hun woning te gaan spelen en korenbloemen en klaprozen te gaan zoeken. Het veld lag er erg mooi bij, met aren groter dan we zelf en mooi geel van kleur.
Nou, dat bleek helemaal geen goed idee te zijn geweest.
Al na een paar minuten voelde Jaap zich niet zo goed, begon te snotteren en tranende ogen te krijgen. Maar ja, dat zou wel over gaan, toch? Niet echt!
Toen Jaap echt ziek begon te worden zijn we maar teruggegaan. Ik heb hem zwaar moeten ondersteunen en misschien zelfs wel dragen (dat weet ik niet meer) want hij was er erg slecht aan toe. We hadden geen flauw idee wat er met hem aan de hand was.
Toen ik bij hem aanbelde deed zijn moeder de deur open, en ik vertelde dat Jaap ziek was geworden en waar we geweest waren. Ze haalde hem snel binnen en klapte de deur voor mijn neus dicht. Ik stond nog even te twijfelen wat ik nu moest doen, maar ben toen maar naar huis gegaan en heb mijn moeder verteld wat er gebeurt was.
Pas veel later heb ik begrepen dat Jaap een zware aanval van hooikoorts had gehad.


Comments

Popular posts from this blog

Uit eigen werk - chronicle 060

Wie ingenomen is - chronicle 061

Een nachtelijke duik - chronicle 001